Nu är EU-valet över. Ingen succé vad gäller antal röster, men vi ger oss inte och satsar vidare, våra frågor blir allt aktuellare, verkar det. Sen var det en  hyfsad tillströmning av nya medlemmar i valrörelsen, vi är över 500 i stockholmsområdet nu. Välkomna alla nya och tack för att ni andra håller ut.
Är du ny medlem – gå till  medlemssidan här och logga in med lösenordet som du hittar i ditt välkomstmail. Vill du bli medlem,  klicka “Bli pirat” till höger. Eller vill du “bara” hjälpa till (toppen!). Gå till “Att göra”.

We’re building a dystopia just to make people click on ads

Tech-sociologen Zeynep Tufekci hade ett mycket intressant TED Talk där hon beskrev hur vi håller på att gå mot en dystopisk framtid och det är bara för att vi utvecklade det mest avancerade tekniken för att få oss att klicka på flera anonser. Hon förklarar att stora företag som Facebook, Google och Amazon har använt vår data för att lära algoritmer hur vi tänker så att de kan manipulera oss och våra val. Problemet med detta är att samma algoritmer som utvecklades för att sälja oss flera väskor och klockor numera används för att sälja oss vilken politik vi ska stödja och vem vi ska eller inte ska rösta på.

Kommentarer

Inga kommentarer.